K bradlovej kráse

Rubrika: Tip na cyklotúru Strana: 20
Autor: Daniel Kollár
Autor fotiek:

Náročná trasa určená pre horské bicykle nám ponúka pestrú paletu zážitkov z horskej cyklistiky. Prejdeme popod tie najkrajšie bradlá a navštívime pritom dva hrady a jednu zaujímavú tiesňavu.

Cykloturistickým východiskom za poznávaním bielokarpatskej bradlovej krajiny je obec Pruské, ktorá sa nachádza na pravom brehu Váhu neďaleko okresného mesta Ilava. Jej prvé kilometre smerujú popri krajskej ceste smerom na Lednické Rovne. Na najbližšej križovatke z nej neodbočíme doľava smerom na Červený Kameň, ale pokračujeme v priamom severovýchodnom smere až do Horoviec. V obci odbočíme doľava a pomalým stúpaním sa dostaneme do Kvašova. Ďalej nás čaká už prudšie stúpanie na malý hrebienok s nádhernou panorámou lednického bradla a potom už len klesanie do Lednice.

Okoliu Lednice dominuje Lednické bradlo a na jednom z jeho brál sa nachádza zrúcanina hradu Lednica. Vychádzku na hrad odporúčame začať pri tzv. Katarínkinom prameni, ku ktorému sa vraj kedysi chodil osviežiť aj J. A. Komenský (je tu umiestnená pamätná tabuľa). Od prameňa odbočíme doľava na chodník, ktorý vedie mierne do svahu za prameňom. Onedlho sa už ocitneme na malej terase, odkiaľ sa nám ponúka pekný výhľad na Lednicu. Z hradu uvidíme aj ďalšiu prírodnú pamiatku, ktorou sú Lednické skalky.

Po prehliadke všetkých lednických zaujímavostí sa rozlúčime s obcou a na jej južnom okraji odbočíme na značkovanú cyklistickú cestu smerujúcu do Hornej Breznice. Prejdeme cez ňu a pokračujeme v stúpaní do osady Zubák. Za ňou sa už ocitneme v bielokarpatskom lese a po výraznej lesnej ceste pokračujeme stúpajúc povedľa Suchého potoka. Stúpanie vyvrcholí pod vrchom Krivá Tuchyňa. Z tohto miesta nás čaká miestami prudšie a lesná cesta je v tomto úseku rozbitejšia od ťažby dreva. Pozor, po prudšom zjazde prídeme na križovatku lesných ciest! Odbočíme doprava a zídeme ku cestnej komunikácie na Zápechovej. Kúsok vpravo objavíme aj peknú kaplnku, usadlosť a štátnu hranicu. Začneme pohodlne klesať po modro značkovanej cyklistickej ceste až do obce Červený Kameň. Naľavo nás upúta výrazné štíhle Červenokamenské bradlo vysoké 45 m, týčiace sa nad obcou. V obci odbočením doprava prejdeme okolo kostola a s modrou turistickou značkou už prudším stúpaním lesom sa dostaneme do sedla Chotuč. Popod impozantné Vršatské bradlá sa dostaneme do dedinky Vršatské Podhradie a vystúpame na jej horný koniec.

Čaká nás prudké stúpanie po asfaltovej ceste, ktorá smeruje k rázcestiu pod hradom Vršatec situovanému do úzkej štrbiny medzi dvoma skupinami skál. Nájdeme tu informačný panel, ktorý sa venuje histórii hradu. Od neho doľava smeruje strmý chodník (nie je vhodný pre bicykel), ktorý vedie k hradu Vršatec. Po prehliadke hradu nás čaká už len prudké klesanie na opačnú stranu bradiel a vedie nás zelená turistická značka. Prejdeme okolo hotela a potom už lesnou cestou prídeme do sedla k turistickému smerovníku pod Biely vrch. Pokračujeme zelenou turistickou značkou cez lúky s krásnymi výhľadmi do blízkeho i širokého okolia popod Biely vrch. Neskôr lesom zídeme k horárni Chrastková, odbočíme doľava a asfaltová cesta nás lesom pohodlne dovedie do obce Krivoklát. Tabule náučného chodníka nás poinformujú o zaujímavostiach lesa a do obce vojdeme cez impozantnú Krivoklátsku tiesňavu.

Prejdeme obcou a sledujúc zelené cyklistické značky sa onedlho ocitneme v Bohuniciach.

Tu sa môžeme zastaviť a prezrieť si zrenovovaný kaštieľ a Múzeum regiónu Bielych Karpát s prezentáciou osobností, ktoré tu žili a pôsobili. Návštevníci tu môžu obdivovať voskové figuríny napr. Hugolína Gavloviča či Vojtecha Zamarovského v životnej veľkosti. V priľahlom parku kaštieľa nájdeme i zaujímavú neogotickú kaplnku. Na dolnom okraji obce odbočíme doľava na krajskú cestu a do Pruského to máme už iba na skok. Na záver výletu si môžeme obzrieť tri chránené exempláre tisu obyčajného s vekom asi osemsto rokov či františkánsky kláštor, v ktorého krypte je pochovaný kňaz Hugolín Martin Gavlovič (zomrel v roku 1787). Jeho pamiatke je venovaný aj Náučný chodník Hugolína Gavloviča.

Spolu prejdeme viac ako 60 km (z toho v terén asi 12 km) a nastúpame takmer 1 500 m. Trasa teda nepatrí k ľahkým a dá nám poriadne zabrať. Námaha však stojí za to, pretože len máloktorá trasa na Slovensku ponúka počas jedného dňa takú pestrú paletu prírodných a historických zaujímavostí.

Musíte byť prihláseny na to aby ste mohli pridať komentár!